Ezen az sem változtat, hogy az ENSZ határozhat arról, hogy egy jelentkezőt felvesz-e tagjai közé, vagy sem. Sőt – Tajvan épp Peking miatt nem tagja a világszervezetnek, ráadásul még a múlt század utolsó évtizedeiben a diplomáciai elismerést is megvonták a területtől.
Tajvan éppen ezért nemzetközi jogi szempontból – Palesztinához hasonlóan – bizonytalan státusú entitás, amelyből egyébként a világon kétszáznál is több létezik.
1949-ben Mao Ce-tung kikiáltotta a Kínai Népköztársaságot, amelyet az USA, s annak legtöbb szövetségese nem volt hajlandó elismerni. Sem az országot, sem annak kormányát. Ez az állapot egészen az 1970-es évek elejéig fennált. A szövetségesek hosszú évekig a pekingi kormány helyett a Kínai Köztársaság nevében eljáró Csang Kaj-sek emigráns kormányát ismerték el.
Csakhogy mind Tajpej, mind Peking az „egy Kína” elvéből indult ki, ami azt jelentette, hogy
vagy Tajvan, vagy Peking képviselheti Kínát – egymást kizáróan.
Végül 1971-ben a washingtoni politika változtatott álláspontján, és elismerte a pekingi adminisztrációt, mögé pedig a többi szövetséges is besorolt. Ezzel a tajvani Kínai Köztársaság ügye megfeneklett; annál is inkább, hogy az ENSZ Biztonsági Tanácsban is pekingi diplomata ül (Tajvan jobb híján megfigyelői státuszra jogosult).
A sors iróniája, hogy az ENSZ alapító tagjai között 1945-ben a Csang Kai-sek-féle Kínai Köztársaság szerepelt, a Biztonsági Tanács öt állandó tagja között úgyszintén. Tajvan helyzetét azóta nem könnyíti az sem, hogy a világ államainak jelentős része Tajpejjel mindössze kereskedelmi kapcsolatot ápol, formálisan nem hajlandó elismerni azt.
Érdekesség Tajvan jogállásának USA-beli megítélésével kapcsolatban, hogy
még az USA bíróságai is a Kínai Népköztársaság részének tartják.
Egy 1992-es ítéletben az USA wisconsini kerületi bírósága ugyanis arra hivatkozott, hogy a nemzetközi légi fuvarozásra vonatkozó 1929. évi varsói nemzetközi egyezmény kiterjed Tajvanra is. Igen ám, csakhogy az ítélet meghozatal idején Tajvan nem ratifikálta a varsói egyezményt – ellentétben a Kínai Népköztársasággal.
Kínára a geopolitikai szakértők közül egyesek egyfajta „weiqi-játékosként” tekintenek, amely a Nyugaton ismert sakkhoz hasonló – de nem azonosítható azzal. A kínai eredetű, több mint kétezer éves területfoglalásra épülő táblajátékban ugyanis nem az ellenfél sakk-matt-tal való megsemmisítése a cél (a nyugati katonai doktrína jellemzően erre a logikára épül). Kína legújabb kori történetében a weiqi-analógia talán a Teng Hsziao-ping-adminisztráció esetében állja meg a helyét: a politikus kormányzása alatt ázsiai ország alacsony intenzitású nemzetközi jelenlétre törekedett, miközben saját fejlődésére fókuszált. Ehhez képest jelent változást Hszi Csin-ping hozzáállását az elődjeihez képest agresszívabb nemzetközi diplomácia és a gyorsított hadi modernizáció jellemzi.
Kína tehát államterületeként tekint arra a Tajvanra, amelyre az Egyesült Államok jelenlegi kormánya – legalábbis a politikai kommunikáció szintjén – szuverénként. Ez azért probléma, mert
Hszi Csin-ping elnöksége alatt Kína agresszívebben viselkedik,